no-img
گزارش فایل

دانلودشهید پژوهی شهید فتحی ابراهیم عبدالعزیز


گزارش فایل
مطالب ویژه
اطلاعیه های نویسنده سایت

ادامه مطلب

دانلودشهید پژوهی شهید فتحی ابراهیم عبدالعزیز
zip
جولای 28, 2019
3000 تومان
0 فروش
3000 تومان – خرید

دانلودشهید پژوهی شهید فتحی ابراهیم عبدالعزیز


دانلودشهید پژوهی شهید فتحی ابراهیم عبدالعزیز

تعداد صفحات فایل

فایل ورد و قابل ویرایش

شرح فایل

رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و موفق گردید دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کند.

حضور فتحی شقاقی در مصر را می توان از پربارترین و مهمترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد. دوره ایی که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ یعنی تاریخ اخراجش از مصر به درازا کشید.

در دانشگاه الزقازیق بود که نخستین نطفه یک جنبش واقعگرای اسلامی منعقد گردید و نخستین هسته های این سازمان متشکل از برخی دانشجویان جوان فلسطینی این دانشگاه به رهبری او شکل گرفت و بعدها این هسته به قلب فلسطین انتقال یافت تا هسته اولیه سازمان جهاد اسلامی در داخل فلسطین شود.

علاوه بر این شقاقی در همین دوران و دقیقاً در تاریخ (۱۶/۲/۱۹۷۹) کتاب «خمینی، راه حل اسلامی و جایگزین» را منتشر نمود که اولین کتاب منتشره در سطح جهان در مورد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به زبان عربی بود که به دنبال انتشار این کتاب، وی مدتی نیز زندانی شد.

شقاقی به دلیل فعالیتهای اسلامی سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی (۱۹۸۰) پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد.

شقاقی بلافاصله پس از بازگشت به فلسطین در نوامبر ۱۹۸۱ به تأسیس هسته های سازمان جهاد اسلامی در سرتاسر اراضی اشغالی و به خصوص در غزه و کرانه باختری پرداخت و همزمان برای آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساختن نیروی نظامی و عقیدتی آن اقدام نمود تا اینکه سرانجام فعالیتهای سیاسی وی توجه نیروهای اشغالگر صهیونیستی را جلب نمود. شقاقی که در آن هنگام در بیمارستان ویکتوریا در بیت المقدس کار می کرد به مدت ۱۱ ماه در سال ۱۹۸۳ به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ به اتهام تحریک مردم بر علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه، به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد. زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش پیش از پایان محکومیتشان در تاریخ (۱/۸/۱۹۸۸) به جنوب لبنان تبعید نمودند.

شایان ذکر است که «اسحاق رابین» وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی خود شخصاً دستور اخراج شقاقی از فلسطین را صادر نموده بود.

وی در سال ۱۹۹۵ با گذرنامه جعلی با نام «ابراهیم شاویش» به لیبی رفت تا پیرامون وضعیت آوارگان فلسطینی در مرزهای لیبی و مصر با سرهنگ قذافی رهبر این کشور دیدار کند. اما به دلیل تحریم هوایی لیبی، وی مجبور شد با کشتی به مالت برود و سرانجام در ساعت یک بعدازظهر پنج شنبه مورخه (۲۶/۱۰/۱۹۹۵) وقتی به هتل (دیپلماتیک جزیره مالت) بازمی گشت توسط عوامل موساد ترور و به شهادت رسید.

جستاری در اندیشه های شقاقی

دکتر شقاقی، رهبری جنبش جهاد اسلامی را در دو بعد فکری و عملیاتی برعهده داشت. عملکرد و کارنامة جنبش جهاد اسلامی طی سالهای (۱۹۹۳ ۱۹۸۷ سالهای انتفاضه اول) را می توان به نوعی بازتابی از افکار ایشان دانست. در عرصة تئوریک، دکتر شقاقی، تئوریسین جنبش نیز به شمار می رفت. تألیف مقالات و کتب متعدد، از ایشان مبارزی سرشناس و ایدئولوگی متبحر ساخته بود. پایه گذاری و مدیریت جنبش جهاد اسلامی، بزرگترین میراث این شهید می باشد. دکتر شقاقی طی مقالات و سخنرانی های خود، آراء و نظرات خود را پیرامون مسایل متعدد فلسطین بیان نموده بود که اینک به اختصار نقل و تشریح می شود:

اندیشه و جهاد شهید شقاقی

در رسالتی که عهده دار آن بود تلاش می کرد. این خود بهترین نمونه از ایمان و طرز تفکر و بینش اسلامی عمیق این شهید بزرگوار به مسائل اسلامی و منافع امت اسلامی بود.

در زمینه فکری نوشته های ایشان بهترین دلیل و گواه برتیز بینی و دقت نظر و عمق دیدگاهشان نسبت به اسلام و آینده مسلمانان است.

عمیق ترین و پر شورترین مقالات و سخنرانی های ایشان در اجلاسها و سمینارها چه آنکه در ایران شرکت کرده و چه آنکه در لبنان و سوریه و کشورهای دیگر ایراد کردند خود می تواند این عمق را برساند.

ایشان به وحدت مسلمانان با تمام وجود معتقد بوده و روحیه جهاد و شهادت را راه گشای مشکلات مسلمین میدانست.

شقاقی و فلسطین

فلسطین از نظر دکتر شقاقی اصل و اساس کلیه مسایل جهان اسلام به شمار می رود. به نظر ایشان آرمان فلسطین می بایست برای تمامی مسلمانان و گروههای ملی گرا و چپ گرا در سراسر جهان عرب و اسلام از مرکزیت برخوردار باشد و وجود وضعیت فعلی در فلسطین به نقش رهبران فرصت طلب غیراسلامی برمی گردد که زمام رهبری توده ها را به دست گرفتند.

از نظر دکتر شقاقی شکست و ناتوانی اعراب در جنگهای ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷، امروزه نیز در اقدامات مدعیان رهبری فلسطین و از لابلای طرحهای آنها برای حل مسأله فلسطین نمود دارد.

با وجود تأثیرپذیری شقاقی از امام خمینی(ره) و اعتقاد راسخ ایشان به مقاومت به عنوان تنها راه مقابله با رژیم صهیونیستی هیچگاه از همکاری غیرمسلمانان (مسیحیان) در انتفاضه فلسطین روی گردان نبود. وی معتقد بود در جنبش جهاد اسلامی باید دیگر هموطنان فلسطینی نیز علیه رژیم غاصب متحد شوند. انتخاب این هدف و حرکت در این راستا، یکی از دلایل اصلی شهادت وی به نظر می رسد. شقاقی علیرغم مخالفت با روند سازش و در نتیجه رد راه حلهای عرفات، به خاطر نجات فلسطینی ها به لیبی رفته بود.

معمر قذافی، رهبر لیبی ظاهراً و به بهانه مخالفت با مشی عرفات در راه حل سازشکارانه با رژیم صهیونیستی درصدد اخراج فلسطینی ها از لیبی برآمده بود که با عکس العمل شقاقی مواجه شد. از آنجاییکه شقاقی اخراج فلسطینی ها را از لیبی به تلافی عملکرد عرفات اقدام غیرمنطقی و به سود اسراییل می دانست و سفر وی نیز به لیبی به همین منظور و متقاعد کردن رهبر لیبی بود.

راه این شهید مبارز هم اکنون در عملکرد جنبش جهاد اسلامی از راه تشدید انتفاضه و مقابله با نیروهای رژیم اشغالگر متبلور است.

شقاقی و ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین)

دکتر شقاقی اسلام، جهاد و فلسطین را به عنوان سه شاخص مهم در حرکت جنبش جهاد اسلامی عنوان می کند. وی اگرچه ساف را نیز از این شاخص ها بی بهره نمی دانست. اما به زعم ایشان آنچه که در چند سال گذشته روی داد و به خصوص امتیازدهی های مجانی سیاسی ساف باعث گردید تا شکاف میان آنها روز به روز بیشتر شده، به نحوی که رسیدن به نقطه ای مشترک با ساختار فعلی ساف غیرممکن گشته است.

ساف با اندیشة حذف و نابودی اسراییل و برپایی حکومت فلسطینی در سال ۱۹۶۴ متولد شد و طی ۴ دهة گذشته فراز و نشیب های فراوانی داشته است. به دلایل گوناگون این سازمان رفته رفته از مواضع آرمانی – جهادی اولیه خود عدول نموده تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۹۳ با امضای پیمان غزه اریحا، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و عملاً برخلاف منشور این سازمان حرکت نموده است.

هم اکنون هشت سال از شهادت دکتر شقاقی می گذرد. به عبارت دیگر دکتر شقاقی هشت سال، شاهد اعمال ساف که هر لحظه از منشور اولیه آن بیشتر فاصله می گیرد، نیست.

دکتر شقاقی در آن سالها، با ملاحظة نقطه نظرات ساف نسبت به کجروی این سازمان هشدار داده بود و امروزه میوه های این سیاست منحرف شده ساف به ثمر نشسته است. ساف در آن سالها با امضای قرارداد غزه اریحا در برنامه ریزی آینده خود، حکومت فلسطینی را در سال ۱۹۹۹ محقق می پنداشت ولی امروزه نه تنها از آن حکومت فلسطینی هیچ اثری نیست و نه تنها عرفات در مقر خود هر از چندگاهی تحت محاصرة تانکهای اسراییل واقع می شود بلکه حتی قرارداد اسلو توسط شارون، مرده قلمداد می گردد. دکتر شقاقی با هشدار به ساف درباره عدم تعهد رژیم صهیونیستی نسبت به مفاد معاهدات سعی کرده است تا این سازمان را از مهلکه بازیهای سیاسی رژیم صهیونیستی نجات داده و با ارجاع ساف به تکیه بر توان مبارزاتی فلسطینی ها، راهنمای دستیابی به اهداف واقعی باشد.

3000 تومان – خرید



ads

دیدگاه ها


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *